منوی اصلی
مطالب پیشین
موضوعات وبلاگ
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن

نکته های قرآنی/نکته ۳۹

نصرت الهی

اِنَّ الله یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ ءَامَنُوا اِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ:

همانا خداونداز کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند. همانا خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد.

حج/38

یکی از وعده ها و سنت های الهی، نصرت و دفاع از مؤمنین است و خداوند این دفاع و حمایت را به عنوان یک حق، بر خود لازم فرموده است (وَ کَانَ حَقّاً عَلَینَا نَصرُ المُؤمِنین)(روم/47)

البته معنای دفاع و نصرت الهی، همیشه دفاع و نصرت فوری نیست، بلکه دفاع دراز مدت را نیز شامل می شود، زیرا در آیات دیگر می فرماید: وَالعَاقِبَةُ لِلمُتَّقین. قصص/83

تفسیر نور/ج8/ص47










نکته های قرآنی

نکته ۳۸

صراط مستقیم:

وَ اَنَّ هَذَا صِرَاطی مُستَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَِبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُم عَن سَبیلِهِ:

این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید و از راه های پراکنده (و انحرافی) پیروی نکنید که شما را از طریق حق، دور می سازد.

انعام/153

آیت الله جوادی آملی می فرمایند: «صراط مستقیم» راهی است که خدای سبحان برای هدایت انسان معین کرده و آغاز این راه در درون فطرت الهی همه انسان هاست و پایان آن لقای خداوند است.

کلمه «صراط» در همه آیات قرآنی به صورت مفرد آمده و تثنیه و جمع ندارد که این خود، قرینه ای بر یگانگی و وحدت صراط مستقیم است.

قرآن در قرآن/ص200










نکته های قرآنی

نکته ۳۷

ورزش در قرآن:

وَ زَادَهُ بَسطَةً فِی العِلمِ وَ الجِسمِ

و او (طالوت) را در دانش و قدرت جسم وسعت بخشید.

بقره/247

خداوند در آیه 247 سوره بقره، نیرومندی و توانایی جسمی را کنار و قرین علم قرار داده است. گویا از نظر قرآن، نوعی ارتباط بین کمال جسمانی و آمادگی، جهت کسب دانش، بینش، حکومت و قضاوت وجود دارد. همچنین در سوره قصص درباره حضرت موسی (ع) چنین آمده است: وهنگامی که او نیرومند و کامل شد، حکمت و دانش به او عطا کردیم.

رجوع به قرآن و طب/ص 201










نکته های قرآنی/نکته۳۶

شکر در قرآن:

وَ اِذ تَأَذَّنَ رَبُّکُم لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم وَ لَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذَابی لَشَدیدٌ:

و هنگامی که پروردگارتان اعلام داشت: اگر شکر گزاری کنید به حتم بر شما خواهم افزود، و اگر ناسپاسی کنید مجازاتم شدید است.

ابراهیم/7

معاوية بن وهب از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است: به هر کس شکر گزاری داده شود، افزونی هم داده می شود، که خداوند عزّوجلّ می فرماید:« لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم» اگر شکر گزاری کنید به حتم بر شما خواهم افزود.

همچنین دو نفر از اصحاب شنیدند که حضرت صادق علیه السلام می فرمود: وقتی خداوند به بنده نعمتی بدهد و او در دل، آن را فهمیده، آشکارا به زبان سپاس بگوید، تا سخنش تمام نشده، به افزایش فرمان داده می شود.

اصول کافی/ج3/ص217










نکته های قرآنی/نکته ۳۵ 

عظمت قرآن:

لَو اَنزَلنَا هَذَا ٱلقُرءَانَ عَلَیٰ جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشيَةِ اللهِ وَ تِلکَ ٱلأَمثَالُ نَضرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُونَ

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم می دیدی که در برابر آن خاشع می شود و از خوف خدا می شکافد، این ها مثال هایی است که برای مردم می زنیم، شاید در آن بیندیشند.

حشر/21

آیت الله جوادی آملی در تبیین آیه 21 سوره مبارکه حشر گوید: اینکه کوه استوار توان تحمّل قرآن را ندارد، برای آن است که قرآن کریم تجلّی ذات اقدس اله است. در ماجرای میقات موسای کلیم و تکلّم خدای سبحان با او، آنگاه که موسی (ع) رؤیت خدا را از او تقاضا نمود، و خدای سبحان در جواب او فرمود: تو هرگز مرا نمی بینی ولیکن به کوه بنگر که اگر بر جای خود برقرار ماند، تو نیز مرا خواهی دید. آنگاه که خداوند بر کوه تجلّی نمود، کوه را متلاشی ساخت. (اعراف/143)

قرآن در قرآن/ص25










نکته های قرآنی

نکته ۳۴

تقوا در قرآن:

یَا اَیُّهَا ٱلَّذینَ ءَامَنُوا ٱتَّقُوا ٱللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ اِلّا وَ اَنتُم مُسلِمُونَ

ای کسانی که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوی و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید، و از دنیا نروید مگر این که مسلمان باشید.

آل عمران/102

آیت الله جوادی آملی می فرماید: قرآن کریم یک درجه از تقوا را به عنوان اصل ایمان معرفی می کند که همان انجام واجبات و ترک محرّمات است. این تقوا، «تقوای عمومی» است و تحصیل آن بر همه مردم واجب است. مرحله بالاتر از آن که «تقوای خاص» نامیده می شود آن است که مستحبّات را انجام دهد و مکروهات را ترک کند. و   «تقوای اخص» آن است که واجد آن، جز خدا نمی اندیشد و خود را از هر چه غیر خداست نگهداری می کند.

قرآن در قرآن/ص 370 و 371










نکته های قرآنی

نکته ۳۳

جهاد در قرآن:

اُذِنَ لِلَّذینَ یُقُاتِلُونَ بِاَنَّهُم ظُلِمُوا وَ اِنَّ اللهَ عَلَیٰ نَصرِهِم لَقَدیرٌ

به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است، چرا که مورد ستم قرار گرفته اند. و همانا خدا بر یاری آنها تواناست.

حج/۳۹

گفته اند: آیه ۳۹ سوره حج، اولین آیه ایست که بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله اجازه ی جهاد و جنگ مسلّحانه داده است، زیرا کار آن حضرت چند مرحله داشت:

۱-   دعوت و اصلاح قلبی و خودسازی نیروها

۲-  تشکُّل و بسیج نیروها

۳- دفاع یا حمله

تفسیر نور/ج ۸/ص ۴۸










نکته های قرآنی

نکته ۳۲

آسان بودن قرآن

وَ لَقَد یَسَّرنَا القُرءَانَ لِلذِّکرِ فَهَل مِن مُدَّکِر

و به تحقیق ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم.

قمر /۱۷و ...

قرآن خود را کتابی سهل و آسان معرفی کرده و می فرماید: وَ لَقَد یَسَّرنَا القُرءَانَ لِلذِّکرِ . این سهل و ساده بودن قرآن به همان معناست که امروز می گویند: «سهل و ممتنع». یعنی ضمن این که قرآن، از نظر عبارت، ساده است در عین حال ممتنع و سخت بوده و مانندش را نمی توان ایجاد کرد.

آشنایی با قرآن/ج۵/ص۲۲۸، شهید مطهری










نکته های قرآنی

نکته۳۱

ترس علمای ربانی از خدا:

اِنَّمَا یَخشَی اللهَ مِن عِبَادِهِ العُلَمَاءُ:

از بندگان خدا، تنها عالمان از او می ترسند.

فطر/۲۸

مراد از علما، علماء بالله است، یعنی کسانی که خدای سبحان را به اسماء و صفات و افعالش می شناسند، شناسایی تامّی که دل هایشان به وسیله آن آرامش می یابد ولکّه های شک و دو دلی از نفوسشان زایل گشته، و آثار آن بر اعمالشان هویدا می گردد، فعلشان مصدّق قولشان می شود.

تفسیر المیزان/ج۱۷/ص۵۹










نکته های قرآنی

نکته ۳۰

وعده پروردگار به مؤمنان:

اِنَّ اللهَ یُدخِلُ الَّذینَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِهَا الاَنهَارُ اِنَّ اللهَ یَفعَلُ مَا یُریدُ:

همانا خدواند کسانی که ایمان آورند و اعمال صالح انجام داده اند، در باغ هایی از بهشت وارد می کند که نهرها زیر آن جاری است. همانا خدا هر چه را اراده کند انجام می دهد.

حج/۱۴

ایمان و امید به وعده های حق، بزرگترین عامل برای رها کردن غیر اوست (اِنَّ اللهَ یُدخِلُ...)

ایمان همراه با عمل، کلید نجان است و هیچ یک به تنهایی کارساز نیست (ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ)

خداوند، قادر مطلق است و در انجام کارهایی که اراده می کند، به هیچ مانع و بن بستی نمی رسد (یَفعَلُ مَا یُریدُ)

رجوع به تفسیر نور/ج۸/ص۲۴و۲۵










نکته های قرآنی/نکته ۲۹

نتیجه پیروی از هوای نفس:

فَلا تَتَّبِعُوا ٱلهَوَیٰ اَن تَعدِلُوا

پس، از هوای نفس پیروی نکنید که منحرف خواهید شد

نساء/۱۳۵

این که خداوند روح با شرافتی را در انسان دمید و او را خلیفه خود در زمین قرار داد و اسرار آفرینش را که به هیچ یک از ملائکه نگفته بود به او آموخت و ملائکه را به سجده کردن بر او واداشت و به او کرامت و فضیلتی بخشید که به دیگر موجودات نبخشیده بود و موجودات دیگر را به تسخیر او در آورد و همه چیز را برای او آفرید همه و همه از ارزشمندی و حرمت نفس انسانی در دیدگاه اسلام حکایت دارد.

قرآن، روانشناسی و علوم تربیتی/ص۱۵۳










نکته های قرآنی/نکته ۲۸

ولایت در قرآن:

اِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ ءَامَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُم رَاکِعُونَ:

سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آن ها که ایمان آورده اند؛ همان ها که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.

مائده/۵۵

تمامی مفسّران شیعه و بسیاری از مفسران اهل سنّت تصریح کرده اند که منظور از «آنها که ایمان می آوردند و نماز برپا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند» شخص امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است.

امیرالمؤمنین در تأویل این آیه (هرکه نیکی آورد، برایش بهتر از آن باشد و هم آنان از هراس آن روز ایمن باشند. نمل /۹۱)، فرمود: نیکی، شناخت ولایت و دوستی ما اهل بیت است.

اصول کافی/ج۱/ص۳۹۴










نکته های قرآنی/نکته ۲۷

جایگاه مقدّس مسجد

وَ اَنَّ المَسَاجِدَ للهِ فَلا تَدعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً:

و این که مساجد برای خداوند است، پس (در آنها) با خداوند احدی را نخوانید.

جن/۱۸

اول بنای روی زمین مسجد بود

آل عمران/۶۹

اولین کار پیامبر در مدینه ساختن مسجد بود

توبه/۱۰۸

خداوند، مسجد را خانه ی خود دانسته و برترین مردم، یعنی ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام، دو پیامبر بزرگ را خادم آن قرار داده است.

بقره/۱۲۵

قداست مسجد تا آنجاست که هر کسی حق تعمیر و ساخت مسجد را ندارد

توبه/۱۷ و ۱۸

رجوع به تفسیر نور/ج۱۲/ص۱۵۴ تا ۲۵۶










نکته های قرآنی

نکته ۲۶

وَالَّذینَ اِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِم لَم یَخِرُّوا عَلَیهَا صُمًّا وَ عُمیَاناً

و (بندگان خدای رحمان کسانی هستند که چون به آیات پروردگارشان تذکّر داده شوند، کر و کور بر آن نیفتند.

فرقان/۷۳

از ویژگی های بندگان خاص خداوند رحمان آن است که نسبت به قرآن، کتاب آسمانی اسلام، و یگانه معجزه ی جاویدان پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله چشم و گوش بسته نیستند، بلکه وقتی آیات قرآن را می شنوند، با توجه عمیق و تدبّر، و گوش شنوا و چشم بینا و دل آگاه، با آن رابطه و انس برقرار می سازند. نه مانند منافقان، که اسم و رسمی از قرآن می دانند، ولی نه قرآن را شناخته اند و نه از آن بهره ی فکری و عملی می برند.

پندهای جاویدان/۳۲۵










نکته های قرآنی

نکته ۲۵

با توجه به آیه ی ۶۴ سوره عنکبوت:

«لَهوٌ» به سرگرمی هایی گفته می شود که انسان را از هدف اصلی و مسائل اساسی باز می دارد؛ «لَعِب» انجام کاری مثل بازی است که هدفی در آن نیست.

«هذِهِ الحَیَاةُ الدُّنیَا» رمز تحقیر دنیاست، همان گونه «لَهِیَ الحَیوَانُ» رمز عظمت آخرت است.

رجوع به تفسیر نور/ج۹/ص۱۶۹










نکته های قرآنی

نکته ۲۴

با توجه به آیه ۸۶ سوره ی مبارکه هود، شرایط انتظار برای فرج حضرت صاحب  الزّمان (عج) ایمان حقیقی است. (اِن کُنتُم مُؤمِنین). آن که منتظر ظهور مهدی موعود ارواحنا له الفدا و تشکیل حکومت صالحان است، می بایست از قبل، با گفتار نیک و کردار شایسته، زمینه پذیرش حکومت عدل را در خود ایجاد نماید.










نکته های قرآنی

نکته ۲۳

نخواندن قرآن، ترجیح دادن غیر قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نکردن در آن، تعلیم ندادنش به دیگران و عمل نکردن به آن، از مصادیق مهجور کردن قرآن است. حتّی کسی که قرآن را فراگیرد، ولی آن را کنار گذارد و به آن نگاه نکند و تعهّدی نداشته باشد، او نیز قرآن را مهجور کرده است.

تفسیر نور/ذیل آیه ۳۰ فرقان










نکته های قرآنی

نکته ۲۲

کلمه فضل به معنای عطا کردن بدون استحقاق گیرنده است و در جای دیگر عطای خود را توصیف کرده و فرمود: هر کس که کار نیک کند ده برابر اجر دارد (انعام/۱۶۰) و نیز فرموده: هرچه بخواهند در اختیار دارند و بیش از خواستنشان نیز نزد ما هست (ق/۳۵)، که در این دو آیه بیان کرده که او از ثواب آن قدر می دهد، که یک مقدارش در مقابل عمل قرار می گیرد، و بیشترش در مقابل عملی قرار نمی گیرد، و این همان فضل است.

تفسیر المیزان/ج۱۶/ص۴۹۵










نکته های قرآنی

نکته ۲۱

عبودیت پایه اول ترقّی و تکامل و نردبان رسیدن به کمال است. از این رو در قرآن، معراج عظیم پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله به عنوان نتیجه عبد بودن آن حضرت ذکر شده است، و چنین نشان داده شده است که عبد بودن او، او را به معراج کشانید، چنان که در آیه نخست سوره اسراء می خوانیم : سُبحَانَ الَّذی اَسرَیٰ بِعَبدِهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرَامِ اِلَی المسجِدِ الاقصَی ...: منزّه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد القصی سیر داد ...

پند های جاویدان/ص ۲۸۳










نکته های قرآنی

نکته ۲۰

-  لازمه ایمان، حفظ نگاه از حرام است. (قُل لِلمؤمِنینَ یَغُضُّوا)

-  جاذبه های غریزی را باید کنترل کرد (یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم)

-  چشم پاک، مقدمه پاکدامنی است (یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم وَ یَحفَظُوا فُرُجَهُم)

-  چشم چرانی و بی عفّتی، مانع رشد معنوی انسان است (یَغُضُّوا – یَحفَظُوا – اَزکَیٰ)

-  همواره در محضر خدا هستیم. در محضر خدا معصیت نکنیم (یَغُضُّوا  ...  اِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِمَا یَصنَعُونَ).

رجوع به تفسیر نور/ج۸/ص۱۷۱ تا ۱۷۶










نکته های قرآنی

نکته ۱۹

آیه ۱۹۹ سوره اعراف در عین کوتاهی، از جامع ترین آیات اخلاقی است. از امام صادق علیه السلام نقل شده: «آیه ای جامع تر در مسائل اخلاقی از آیه فوق نیست» بعضی از علمای تفسیر، اصول فضایل اخلاقی را در سه قسمت عقل، غضب و شهوت خلاصه می کنند؛ فضایل عقلی یا حکمت از جمله «وَأمُر بِالمَعرُوف»، و فضایل نفسی یا عفت که در برابر شهوت قرار دارد از جمله «خُذِ العَفوَ»، و تسلط بر نفس یا شجاعت که در برابر قوّه غضبیه قرار دارد از جمله «وَ اَعرِض عَنِ الجَاهِلینَ»، استفاده می شود.

صدف های قرآنی/ص۱۹










نکته های قرآنی

نکته ۱۸

چنانچه در سوره انبیاء آیه ۳۱ می فرماید: «در زمین لنگرهایی (کوه هایی) گذاردیم تا ایشان را نلرزاند» یعنی اگر این کوه ها نبودند، زمین این آمادگی و اقتضاء را می داشت که دائماً بلرزد. این معنا بر حسب علوم امروزی نیز اثبات شده است که گازهای درون زمین موجب تزلزل پیوسته زمین می گردد، و گاهی به صورت زلزله ظاهر می شود.

قرآن و علوم طبیعی/ص۱۵۹










نکته های قرآنی

نکته۱۷

کلمه «جَاهَدُوا» از ماده «جهد» است، و «جهد» به معنای وسع و طاقت است و «مجاهده» به معنای به کار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن است. و جهاد بر سه قسم است: ۱- جهاد یا دشمن ظاهری  ۲- جهاد با شیطان  ۳- جهاد با نفس.

تفسیر المیزان/ج۱۶/ص۲۲۷










نکته های قرآنی

نکته ۱۶

از حضرت امام کاظم علیه السلام سؤال شد:

چرا او (حضرت علی علیه السلام) امیر المؤمنین نامیده شد؟

فرمود: زیرا آن حضرت به آنان (مؤمنان)، خوراک علم می دهد. مگر در کتاب خدا نشنیده ای «وَنَمیرُ اَهلَنَا» : (وما خانواده خود را تغذیه می کنیم؟) (یوسف/۶۵) و در روایت دیگری فرموده است: زیرا خوراک مؤمنان نزد آن حضرت است که به آنان تغذیه ی علم می کند.

اصول کافی/ج۲/ص۳۰۹










نکته های قرآنی

نکته ۱۵

قرآن در مقایسه با سایر نوشته ها، ایجاز و اختصار را با مهارت و استادی کامل رعایت کرده است. مثلاً در دو آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نمل که نامه سلیمان نبی (ع) به بلقیس است، با آوردن دو جمله خبری و جمله انشایی، هنر اختصار را به حد کمال رسانیده است؛ در ضمن این جملات، نویسنده نامه، عنوان نامه، آیین و جهان بینی نویسنده، معبود نویسنده، هدف از نامه، شیوه نامه نگاری و غیر اینها را تفهیم نموده است.

صدف های قرآنی/ص ۲۷










نکته های قرآنی

نکته ۱۴

امام صادق علیه السلام راجع به فرمایش خدای گرامی و شکوهمند که «وَ لِلّهِ الاَسمَاءُ الحُسنَیٰ فَادعُوهُ بِهَا»: نام های نیک به خدا اختصاص دارد، پس او را با آن ها بخوانید. (اعراف/۱۸۱) فرمود: به خدا سوگند، آن نام های نیک، ماییم که خداوند کرداری را از بندگان نپذیرد، مگر اینکه با معرفت ما باشد.

اصول کافی/ج۱/ص۳۰۷










نکته های قرآنی

نکته ۱۳

خدا نور آسمان ها و زمین است.

نور/۳۵

-  هر موجودی به هر نسبت با او ارتباط دارد، به همان اندازه نورانیت کسب می کند:

-  قرآن نور است، چون کلام اوست.

-  اسلام نور است، چون آئین اوست.

-  پیامبران نورند، چون فرستادگان اویند.

-  امامان انوار الهی اند، چون حافظان آئین او بعد از پیامبرانند.

-  ایمان نور است، چون رمز پیوند با اوست.

- علم نور است، چون سبب آشنایی با اوست.

تفسیر نمونه/ذیل آیه ۳۵ سوره نور










نکته های قرآنی

نکته ۱۲

حضرت آیت الله جوادی آملی : «حبل الله» همان دین خداست که از عقاید و احکام تشکیل شده است و دین، حقیقت واحدی است که در قرآن و عترت ظهور کرده و قرآن و عترت، بیان تفصیلی رسول اکرم صلّی الله علیه و آله هستند. در بعضی از نقل های حدیث متواتر و مشهور «ثقلین» آمده است که «هُما حَبلان»، یعنی این دو، کتاب و عترت، حبل الهی است.

قرآن در قرآن/ص ۲۱۶










نکته های قرآنی

نکته ۱۱

قرآن برای آفرینش انسان، اهدافی را بیان کرده است از جمله :

عبادت (ذاریات/۵۶)

آزمایش (ملک/۲)

دریافت رحمت الهی (هود/۱۱۹)

تفسیر نور/ج۸/ص ۱۳۵و ۱۳۶

امام حسین علیه السلام فرمود: خداوند متعال بندگانش را نیافریده است مگر برای اینکه او را بشناسند، آنگاه که او را شناختند، عبادتش کنند، و چون خدا را عبادت کردند، با پرستش و عبادت او از پرستش غیر او بی نیاز شوند.

بحار الانوار/ج۵/ص۳۱۲










نکته های قرآنی

نکته ۱۰

مهم ترین نماد پاکدامنی زن در جامعه، حجاب است، و خدای متعال به رسول خود چنین دستور می دهد: «یَا اَیُّهَا النَّبیُّ قُل لِاَزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ المُؤمِنینَ یُدنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلابیبِهِنَّ ذَالِکَ اَدنَیٰ اَن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ» (احزاب/۵۹):

ای پیامبر! به زنان خود و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: خویشتن را با چادر فرو پوشند که این کار، برای این که آنها (به عفاف و پاکدامنی) شناخته شوند بهتر است.

حضرت صدّیقه کبری سلام الله علیها در پاسخ به این سؤال رسول خدا صلّی الله علیه و آله که «در کدام لحظه، زن به خدا نزدیک تر است» فرمود: آن لحظه که زن در خانه ی خود می مانَد (و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد)، به خدا نزدیکتر است.