از آنجا که جمع کنندگان مصحف ها متعدد بودند و از نظر کفایت و استعداد ، یکسان نبودند ، لذا بعضا آنچه در این مصاحف آورده بودند ، مشابه هم نبود ؛ و طبعا این اختلاف در مصحف ها و قرائت ها ، اختلاف بین مردم را ایجاد می کرد و در اجتماعات مورد بحث واقع می شد و بعضا به جدال و نزاع بین آنها منجر می گردید . این مشکل ادامه داشت و روبه تزاید یود تا زمان عثمان فرا رسید .

عواقب وخیم این امر و اعلام خطر برخی از صحابه ، عثمان را بر آن داشت تا اصحاب پیامبر (ص)را جمع آورده و موضوع را با آنان در میان گذاشت و همگی نظریه لزوم وحدت مصاحف متعدد را تأیید کردند . آخرالامر ، قرآن کریم در زمان خلافت عثمان با ترتیب فعلی تدوین و در اختیار مسلمانان قرار گرفت که مورد تأیید کلیه فرق اسلامی است .

قابل توجه اینکه این امر مورد تأیید امیر مؤمنان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) نیز واقع شد و پس از آنکه ایشان به خلافت رسیدند ، مردم را تشویق کردند که به همان مصحف عثمان ملزم باشند و تغییری در آن ندهند ، ولو آنکه در آن غلط های املایی وجود داشته باشد (مانند کم یا زیاد بودن برخی حروف که امروزه با علائمی مشخص شده اند.مثل «نُجِی المُؤمِنینَ» که «نُنجِی المُؤمِنینَ» خوانده می شود . . . و یا «داوُدَ ذَا الاَییِد» که ذَا الاَید خوانده می شود) و این از آن نظر بود که از آن پس هیچ کس به بهانه اصلاح قرآن ، تغییر و تحریفی در آن بوجود نیاورد . از این رو حضرتش تأکید کردند که «از امروز هیچ کس نباید به قرآن دست درازی کند . . . » .

لذا اجماع شیعه بر این است که : « آنچه امروز در دست ما است ، همان قرآن کامل و تمام است که هرگز دچار تحریف و تغییر نشده است و قرائت مشهور ، همان قرائت فصیح و درستی است که خواندن آن در نماز صحیح است و استناد به نصّ موجود در تمام موارد درست است و همان است مه به پیامبر (ص) وحی شده و چیزی جز این نیست .»

مُصحَف عثمانی حداکثر در 9 جلد تکثیر شد و یکی از آنها به نام «مصحف اُمّ » یا «مصحف امام» در مدینه حفظ و 8 جلد دیگر به مراکز اسلامی زمان یعنی مکه ، بصره ، شام ، بحرین ، یمن ، مصر و الجزیره فرستاده شد .باید خاطر نشان کرد که علی رغم اهتمامی که در «توحید مصاحف» به عمل آمد ، اما نهیتا مصاحف مذکور خود دارای اغلاط املائی بودند ! و متأسفانه در تصحیح اغلاط ، مسامحه شد وقبل از تصحیح و مقبله به بلاد مختلف ارسال گردید ؛ و همین امر یکی از دلایل بروز اختلاف قراءات به شمار می رود .