قرآن و اهل بيت/قرآن و عترت /آيه تطهير (2) - برهان روشن عصمت

 

كتاب: تفسير نمونه، ج 17، ص 297

نويسنده: آية الله مكارم شيرازى با همكارى جمعى از دانشمندان

(انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا).

خداوند فقط مى‏خواهد پليدى و گناه را از شما اهلبيت (عليهم‏السلام) دور كند و كاملا شما را پاك سازد بعضى از مفسران، رجس را در آيه فوق، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيره زشت همچون زنا دانسته‏اند، در حالى كه هيچ دليلى بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق الرجس (با توجه به اينكه الف و لام آن الف و لام جنس است) هر گونه پليدى و گناه را شامل مى‏شود، چرا كه گناهان همه رجسند، و لذا اين كلمه در قرآن به شرك، مشروبات الكلى قمار نفاق گوشتهاى حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است (حج - 30 - مائده - 90 - توبه - 125 - انعام - 145).

و با توجه به اينكه اراده الهى تخلف ناپذير است، و جمله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس دليل بر اراده حتمى او مى‏باشد، مخصوصا با توجه به كلمه انما كه براى حصر و تاكيد است روشن مى‏شود كه اراده قطعى خداوند بر اين قرار گرفته كه اهلبيت از هر گونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند، و اين همان مقام عصمت است.

اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهى در اين آيه دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست، چرا كه اين دستورات شامل همگان مى‏شود و اختصاص به اهل بيت ندارد بنابر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نمى‏باشد.

پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهى است كه اهل بيت را بر عصمت و ادامه آن يارى مى‏دهد و در عين حال منافات با آزادى اراده و اختيار ندارد.

در حقيقت مفهوم آيه همان چيزى است كه در زيارت جامعه نيز آمده است عصمكم الله من الذلل و آمنكم من الفتن، و طهركم من الدنس، و اذهب عنكم الرجس، و طهركم تطهيرا: خداوند شما را از لغزشها حفظ كرد و از فتنه انحرافات در امان داشت، و از آلودگيها پاك ساخت و پليدى را از شما دور كرد، و كاملا تطهير نمود.

با اين توضيح در دلالت آيه فوق بر مقام عصمت اهل بيت نبايد ترديد كرد.